One Piece - Luku 702 # Corrida Colosseum

Colosseum3502b973ded-normal.jpg

Kuvan oikeudet: Eiichirou Oda ja Weekly Shounen Jump. Tekstikäännökset: Mangastream.

Mikä yllätys!

Minä olen ällistynyt. Tätä minä en osannut odottaa, en sitten millään. Mieleen tuli heti epäilys, kun maskityyppi mainitsi palkinnon. Sitten minä näin Rooman Kolosseumia muistuttavan rakennuksen, ja epäilys vahvistui. Kun tulevien kilpailijoiden esittelyyn ja nimeämiseen käytettiin puolitoista sivua, epäilys oli vahvistettu. En voinut olla ajattelematta Fairy Tailin päättymäisillään olevaa tarinakokonaisuutta, joka pyörii saman aiheen ympärillä. Minä olin jotenkin kuvitellut, ettei Oda tarttuisi niin kliseiseen shounen-seikkailun tyyppiin kuin tämä, etenkin kun Oda jo kerran teki saman Davy Back Fightin muodossa. Mutta näin vaan pahasti näyttää, hyvät naiset ja herrat, että seuraavaksi sankarimme osallistuvat turnajaisiin!

Minulla ei ole mitään turnajaisia vastaan, itse asiassa minä pidän niistä oikein toteutettuina. Urheilulajeja käsittelevissä sarjoissa turnajaiset ovat tarinoiden parasta sisältöä, ja taistelulajigenressä ainakin Kenichi: The Mightiest Disciple -sarjassa oli erittäin hyvä turnajaistarina. Tykkäsin myös ½ Princen turnajaisista oikein paljon. Varmasti on muitakin, mutta en saa nyt äkkiä mieleeni muita (hyviä) turnajaistarinoita urheilulajigenren ulkopuolelta.

Minä olen vain yllättynyt, että Oda päätti sijoittaa turnajaiset tähän kohtaan tarinaansa. Minä olin ymmärtänyt, että tarinan suunta olisi jo selvillä: ensin tehtaan sabotointiin ja Ceasarin kuljetukseen, sitten Zoun kautta Wanoon. Mutta Oda sotkikin Olkihattujen ja lukijan pasmat uudella juonenkäänteellä, ja nyt tulevaisuus on taas täysin avoin. Luffyn ilmeestä päätellen ainakin yksi osallistuja on varma, ja todennäköisesti muutkin ilmestyvät tai, Zoron tapauksessa, eksyvät paikalle. En ole erityisemmin huolestunut tulevien turnajaisten tarinallisesta laadusta, sillä Oda on aina osannut ottaa kliseet ja hioa niistä toimivia, viihdyttäviä juonenkäänteitä.

Keijuja ja muita mysteereitä

Kuka sokea mies on? Ravintolan pitäjä tuntui tunnistavan hänet, ja Sanji arveli hänen olevan kuuluisa rikollinen. Minä en usko tähän teoriaan, sillä baarimikon ja muiden siviilien reaktio ei sopinut sen kanssa yhteen. Tässä oma ehdotukseni: hän on Dressrosan aatelisia, mahdollisesti karkotettu ja/tai syrjäytetty vallasta samaan tapaan kuin Skypiean Gan Fall. Sokean miehen kasvoilla olevat arvet sopisivat muotonsa puolesta Doflamingon jousien/narujen tekemiksi. Tämä on tosin pelkkää spekulaatiota.

Keijut pysyvät edelleen mysteerinä, enkä osaa tässä vaiheessa sanoa heistä juuri mitään. En usko heidän olevan mitään yliluonnollisia henkiä, sillä he vaikuttavat olevan arvotavaran perässä. Sääliksi käy keijuja, keitä/mitä he sitten ovatkaan, kun sekä Kinemon että Zoro ovat heidän perässään. Kinemonilla on edelleen harhakäsitys, että Zoro on varastanut Shuusuin epärehellisin keinoin. Zoro ei pysty korjaamaan väärinkäsitystä, koska hän lupasi Ryuumalle ja itselleen, ettei hän mainitse ottelusta kenellekään.

Lopuksi

Kokonaisuutena erittäin hyvä luku, joka oli tupattu täyteen yllätyksiä ja juonenkäänteitä. Tämä on Odan ennalta arvaamatonta tarinankerrontaa parhaimmillaan.

- Niniviel